آسیب های تعدیل نیرو در نهاد آموزش

محمدرضا نیک نژاد، ص آخر روزنامه فرهیختگان، 13 بهمن ماه 95

"مدیرکل نوسازی مدارس تهران با اشاره به تراکم بالای دانش‌آموزان در یکی از مناطق تهران تصریح کرد: در این منطقه تراکم دانش‌آموز در کلاس درس به 37 نفر رسیده در حالی که میانگین کشوری 27 نفر است و این نشان‌دهنده این است که از فضای آموزشی محدودی برخورداریم و این فضای اندک را نمی‌توانیم در یک مرحله دو سه ساله حل کنیم بلکه نیازمند استاندارسازی، ترمیم و جبران کمبودهای فضاهای آموزشی هستیم."

در چند سال گذشته شاید برای نخستین بار باشد که یک دست اندرکار آموزشی از تراکم بالای کلاس های درسی، آن هم با میانگین کشوری 27 تن در هر کلاس سخن به میان می آورد. پیش از این همواره از نسبت یک به 11، یک به 15 و یک به 18 و ....  معلم به دانش آموز سخن گفته بودند و از آمار کم دانش آموزان در هر کلاس در سنجش با دیگر کشورها بر خود بالیده اند! البته که آمار آنان چندان با واقعیت- دست کم- در شهرها جور درنمی آمد. گرچه سخنان مدیر نوسازی مدارس تهران از نظر پذیرش اصل دشواری از سوی دست اندرکاران خبر خوشی است؛ اما باید موضوع را از زاویه ی دیگری هم دید. برای نمونه همواره در دولت ها تلاش شده است تا گرفتاری های آموزشی را برآمده از شمار بالای فرهنگیان بدانند و از راه های گوناگون در پی تعدیل نیرو باشند. تا اندازه ای نیز کامیاب بوده اند. در سه سال نخست دولت یازدهم شمار حقوق بگیران آموزش و پرورش از 970 هزار تن به نزدیک 900 هزار رسیده و این در حالی است که شمار دانش آموزان در این سه سال از 12 و نیم میلیون به 13 و نیم میلیون رسیده است! بر کسی پوشیده نیست که کاهش این اندازه نیرو و افزایش شمار دانش آموزان از سویی و تراکم در کلاس های 37 دانش آموزی از دیگر سو سر راست تیشه زدن به ریشه آموزش کیفی در کلاس است. کاهش نیروهای آموزشی و افزایش دانش آموزان در کلاس پیامدهایی مانند بالا رفتن احتمال تنش میان دانش آموز و آموزگار، افزایش عامل های حواس پرتی، کاهش ارتباط حسی میان معلم و دانش آموز، کاهش ارزیابی های کیفی و گسترش روش های کمی و .... در آخر گریز دانش آموز از آموزش و نارضایتی آموزگار را به دنبال خواهد داشت. برای داشتن آموزشی کیفی و کارآمد باید تلاش کرد تا به میانگین استاندار و تا اندازه ای پذیرفته شده ی 15 دانش آموز در کلاس برسیم. بی گمان راه رسیدن به این آمار تعدیل نیرو نیست.    

http://newspaper.fdn.ir/newspaper/page/2153/16/106360/0

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد