چشم انداز ایران
شماره 80 شهریور و مهر 1392
خانم پروفسور شارون تآود استاد گروه آموزش و پرورش دانشگاه استکهلم سوئد و نویسندهی چند کتاب فلسفی ـ آموزشی است. یکی از کتابهای مهم ایشان «آموختن از دیگری: لویناس، روانکاوی و امکانهای اخلاقی در آموزش و پرورش» است. تآود، دانشوری آموزشی است که در نوشتههایش، با تأکید بر فلسفهی قارهای، به بررسی جستارهایی همچون فلسفهی آموزش و پرورش، پنداشتهای زنانه و مردانه در دانش آموزشی، سویههای اخلاقی و سیاسی آموزش و پرورش، کشاکشهای میان فرهنگی، حقوقبشر، دموکراسی در آموزش و پرورش، گفتوگو دربارهی پوشش مسلمانان در مدرسهها و آموزش و پرورش جهانی میپردازد.
نوشتار زیر چکیده و گزیدهای است از یکی از جستارهای تآود که در سال 2008 با نام «رو در رو با انسانیت: وظیفهی دشوار آموزش و پرورش جهان ـ شهروند» منتشر شد. آقای بهلولی این نوشته را به فارسی برگرداندهاند، اما از آنجا که زبان تآود، زبان فلسفهی قارهای است و از پیچیدگی ویژهای برخوردار میباشد. از ایشان خواهش کردیم تا گزارشی از این برگردان را به زبان سادهتر برای خوانندگان نشریه بنویسند که در زیر تقدیم میشود. گفتنی است متن برگردان ایشان به فارسی در سایت www.meisami.net آورده میشود.
آنها با من از مردم میگفتند و از انسانیت / اما من هرگز نه مردم دیدهام و نه انسانیت / من مردم جوراجور دیدهام، ناباورانه دیگرگون / هریک دورافتاده از دیگری، با میانهای بیمردم.
فرناندو پسوآ
چرا به هنگام سخنگفتن از آموزش، پای انسانیت به میان میآید ـ بویژه اگر، آنگونه که پسوآ به روشنی میگوید، ما تنها میتوانیم مردم را با همهی گوناگونیهایشان ببینیم، نه «انسانیت» را؟ آیا هنگامیکه ما در آموزش، از مفهوم انسانیت بهره میگیریم ـ مفهومی که برای خود ما هم بهدرستی روشن نیست ـ منافع انسان واقعی را به خطر نمی اندازیم؟