مهدی بهلولی،فرهنگیان نیوز
این که برای بهبود وضع آموزش و پرورش چه باید کرد و چه راهکارهایی را برگزید پرسش آسانی نیست و در جهان نیز،به پرسش هایی از این دست،پاسخ های گوناگون داده شده است. اما اگر با توجه به موقعیت آموزگاران در برنامه های اصلاحی بخواهیم پاسخ بگوییم شاید بتوان از دو رویکرد کلی سخن گفت که در کشورهای گوناگون پیگیری شده و می شود. در یک رویکرد،برنامه های اصلاحی در دانشگاه ها و پژوهشگاه های آموزش و پرورش طراحی می شوند و سپس از آموزگاران خواسته می شود که آنها را در کلاس های درس پیاده کنند،و در رویکرد دوم پژوهش از دل فرآیند آموزشی خود آموزگاران و وارسی های فردی و گروهی آنها از درون مایه و فرآیند آموزش برمی خیزد. در این رویکرد،پذیرفته می شود که سخن پایانی در روند بهبود آموزش را آموزگاران کلاس می زنند و اگر به آنها در مدرسه،افزون بر زمان آموزش،زمان گفت و گوی با دیگر همکاران و دانش آموزان،و پژوهش بر فرآیند آموزش را داد(درس پژوهی) فرآیند اصلاح کارآمد و پایدارتر پیش خواهد رفت.
فرشاد علییاری
روزنامه آرمان،9 شهریور 92
در اواخر سالهای 1960 هنگامی که متیو لیپمن در دانشگاه کلمبیا واقع درنیویورک در رشته فلسفه مشغول تدریس بود، متوجه شد که دانشجویانش فاقد قدرت استدلال هستند. او به این نتیجه رسید که برای تقویت قدرت تفکر این دانشجویان بسیار دیر شده و قدرت استدلال باید از همان کودکی تقویت شود ازاین رو لیپمن کتاب کشف هری استوتلمیر را نوشت. درسال1970 این مورد آزمایش قرارگرفت و به نظر میرسید بهخوبی کارآمد میباشد. درپی آن برای معلمان یک کتاب راهنما که شامل صدها تمرین فلسفی بود، نوشته شد. آن کتاب هم بهخوبی نتیجهبخش بود. معروفترین روش آموزش تفکر به کودکان با روش فلسفی، فلسفه برای کودکان است. این روش ابتدا درآمریکا و سپس در 50 کشور جهان اجرا شد.
با خبر شدیم که پدر بزرگ دوست و همکار گرامی،اسماعیل عبدی از کنشگران صنفی و عضو کانون صنفی معلمان ایران در گذشته اند. برای این دوست گرامی و دیگر بازماندگان ،بردباری آرزو می کنیم .
مهدی بهلولی،فرهنگیان نیوز،۷ شهریور ۹۲
(توضیح از مهدی بهلولی : کتاب "آموزش و توسعه" کتاب ارزنده ای است درباب مباحث نوین در اقتصاد آموزش،که عباس معدن دار آرانی و محمد رضا سرکار آرانی در سال 88 به نگارش در آوردند و نشر نی آن را به چاپ رساند. من نوشتار زیر - که نتیجه گیری بخش خصوصی سازی کتاب است- را تایپ کردم تا همکارانی که کتاب را نخوانده اند،این بخش را بخوانند؛بخشی که پیرامون مساله ی مهمی است.)
پشتیبانان اصلاحات آموزشی معتقد هستند که روند خصوصی سازی باعث افزایش تنوع در ارائه خدمات و نهایتآ ایجاد مدارس کاراتر می شود. با توجه به تجربیات پیشگفته لازم است به پاره ای از چالش ها و راهکارهای احتمالی که می تواند مورد عنایت سیاست گذاران و برنامه ریزان روند خصوصی سازی در ایران قرار گیرد،اشاره شود :
نگین باقری
روزنامه آرمان،7 شهریور 92
اگر تا ظهر پنجم شهریور معلمان کمتر نظر مثبتی به فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش داشتند و در تائید صلاحیت او برای سرپرستی این وزارتخانه این پا و آن پا میکردند بهنظر میرسد حالا با برگزاری نشستی مشترک با سرپرست این وزارتخانه نظرات تغییر کرده و معلمان خواستههایشان را در برنامههای آتی فانی میبینند. در دیداری که نمایندههای فرهنگیان از سازمانهای مختلف با فانی داشتند، وعدههایی رد و بدل شده که نشان میدهد نگاه تردیدآمیز عموم فرهنگیان که برای بهتر شدن اوضاع این وزارتخانه به فانی وجود داشت، تغییر کرده و به یکباره جهتگیری نگاهها به نفع فانی برگشته است. علی پورسلیمان، عضو سازمان معلمان ایران به آرمان گفت: فانی در این جلسه وعده پیگیری احکام قضایی و پروندههای افرادی از کانون صنفی و سازمان معلمان را که پیش از این دچار مشکلاتی از این دست شده بودند به سازمانهای مربوطه داده است. او همچنین اعلام کرده که پرونده دبیر کانون صنفی معلمان، علیاکبر باغانی را پیگیری میکند. انتخاب مشاور از بین سه گزینه معرفی شده از سوی تشکلات معلمان و فرهنگیان یکی دیگر از برنامههای فانی در این جلسه بودهاست. در این جلسه که نمایندگانی از سازمان معلمان ایران، کانون صنفی معلمان، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان و انجمن اسلامی معلمان و انجمن کارشناسان حوزه ستادی آموزش و پرورش حضور داشتند، فانی همچنین بر لزوم ارتباط پررنگتر رسانهها تاکید و اشاره کرده که با اولویت رسانههای اصلاحطلب به برگزاری نشست پرسش و پاسخ با روزنامهها و خبرگزاریها میپردازد. یکی دیگر از برنامههای سرپرست وزارت آموزش و پرورش برخورد با مدیران بیبلیت از طریق ایجاد کمیتهای به نام کمیته «انتصابات» است که در آن شرایط احراز مسئولیت را در این وزارتخانه مشخص میکند و هرکس که حائز این شرایط نباشد باید از آموزش و پرورش خارج شود. فانی بهتدریج درحال متمایل کردن نظرات به سمت خود است. او درباره این تغییرات در مصاحبهای با ایسنا از تاسیس واحد تحقیق و توسعه، راهاندازی اتاق فکر، تاسیس بانک فرهنگیان و سازمان رفاه فرهنگیان، اجرای آموزشهای پودمانی، تاسیس مرکز ارزیابی معلمان، تجدیدنظر و بازمهندسی مدارس خارج از کشور، اجرای طرح مدیریت آموزشگاهی، طراحی آموزش زبان انگلیسی از دوره ابتدایی و آموزش رایانه و تشکیل جلسات تعاملی با روسای سازمان استانها در وزارت آموزش و پرورش خبر داده است.
محمد رضا نیک نژاد
این روزها فرهنگیان کشور در بهت و شگفتی برآمده از رای نیاوردن دکتر محمد علی نجفی در مجلس هستند. بسیاری از آنها این تصمیم نمایندگان را سیاسی می دانند و از این رو کمتر ناراحتی و خشم خود را از این برخورد غیرکارشناسانه پنهان می کنند . پس از سال ها فرهنگیان امیدوار بودند که با گماردن مدیری پر نفوذ - هم در میان فرهنگیان و هم در لایه های بالای قدرت- برنامه مدار و آشنا با چم و خم های برنامه ریزی و رهبری و ... بر بسیاری از آشفتگی ها،سرخوردگی ها،تبعیض ها،بی برنامگی ها و شعارزدگی های زیست حرفه ای و گرفتاری های معیشتی و منزلتی همزاد آن،نقطه ی پایانی گذاشته شود و دست کم زمینه هایی درخور،برای آموزش و پرورشی به روز و کارآمد فراهم گردد. از هر گوشه ی کشور پیام شادی و امید به گوش می رسید و فرهنگیان با کمی زیاده روی!نجفی را فرشته ی نجاتی می دیدند که آمده تا آموزش را بسامان،پرورش را بهنگام و آموزگار را به جایگاه درخور خویش بنشاند. افسوس که نمایندگان در یک فرایند ناباورانه و سیاسی،دست رد به سینه ی نجفی زدند و یک میلیون فرهنگی،بیش از دوازده میلیون دانش آموز و میلیون ها خانواده را از این فرد توانا محروم نمودند. مجلس باید در آینده پاسخگوی رای خویش باشند و خوشبختانه تاریخ این رفتار آنها را به داوری خواهد نشست.
اما در این میان پرسش هایی دردآور پیرامون این رای،همچنان اندیشه و تن را می آزارد. یکی از این پرسش ها آن است که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان یک کمیسیوین تخصصی- نظارتی در این رای و پیامدهای آن چه سهمی داشته و دارد؟
مهدی بهلولی،روزنامه ی بهار،5 مرداد 93
چند روز پس از رایگیری در مجلس درباره وزیران پیشنهادی دولت یازدهم و رای نیاوردن سه نفر از کسانی که به عنوان وزیر پیشنهاد شده بودند، برخی رسانههای رسمی کشور، درباره رخدادهای آن روز مجلس، گزارشهایی را بازتاب دادند- و البته همچنان میدهند- که ارزش درنگ و گفتوگو دارند. برای نمونه در پارهای از این گزارشها، سخن از نامههایی است که برخلاف آییننامه مجلس در روز رایگیری، بدون آگاهی هیاترئیسه مجلس در میان نمایندگان پخش شد. آنگونه که در این گزارشها میخوانیم پخش این نامههای هدفمند، هم غیرقانونی بوده و هم دستکم در پایین آوردن رای نجفی کارساز افتادهاند. اگر به این نکته نیز دقت کنیم که محمدعلی نجفی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، درست نیمی از آرای نمایندگان را بهدست آورد و برای گرفتن رای اعتماد، تنها به یک رای دیگر نیاز داشت، آنگاه روشن میشود که تخلف برخی نمایندگان تا چه اندازه میتواند کارگر افتاده باشد. گویا در این کار، افزون بر امیرآبادی فراهانی(نماینده قم)، نمایندگانی از کمیسیون آموزش و تحقیقات هم، همچون محمدمهدی زاهدی(رئیس کمیسیون) و مهدی کوچکزاده نقش داشتهاند. ناگفته نماند که دلخواست کمیسیون آموزش و تحقیقات این بود که غلامعلی حدادعادل - که عضو کمیسیون آموزش میباشد- به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شود.
مهدی بهلولی،فرهنگیان نیوز
پشتیبانی گسترده ی فرهنگیان سراسر کشور از نجفی،عامل های گوناگونی داشت. از شخصیت فرهیخته و متین خود نجفی گرفته تا پیشینه ی کمابیش مثبت کاری ایشان در آموزش و پرورش. اما به نظر من یکی از عامل های مهم این رخداد- که البته کمتر به آن پرداخته شده ولی بسیار بنیادین است و از همین رو نیز نیازمند بررسی و پرداختن بیشتر - این است که گفتمان نجفی،گفتمان طبقه ی متوسط جامعه ی ایرانی است و فرهنگیان هم از همین طبقه با همه ی دلخواست های آن به شمار می روند. این را هم بگویم که اگر چنین پدیده ای، در گستره ای دیگر،برای نمونه در میان نویسندگان و یا خبرنگاران،رخ می داد تاکنون به یکی از رخدادهای مهم جامعه شناسانه ی کشور درآمده بود و بسیار درباره ی آن گفته و نوشته می شد.
چکیده: «در متن این جوابیه ضمن تایید گفتهٔ آقای سبزواری در مورد تأخیر در پرداخت سهم دولت، ابراز امیدواری شده است با استقرار دولت تدبیر و امید و اتخاذ تدابیری در جهت پرداخت به موقع سهم دولت، این خواسته به حق فرهنگیان و هیأت مدیره مؤسسه محقق شود.»
روابط عمومی صندوق ذخیره فرهنگیان در واکنش به خبر «اعتراض معلمان به عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان» به نقل از «محمد تقی سبزواری» فعال صنفی معلمان، جوابیهای ارسال کرد.
به گزارش ایلنا، در متن این جوابیه ضمن تایید گفتهٔ آقای سبزواری در مورد تأخیر در پرداخت سهم دولت، ابراز امیدواری شده است با استقرار دولت تدبیر و امید و اتخاذ تدابیری در جهت پرداخت به موقع سهم دولت، این خواسته به حق فرهنگیان و هیأت مدیره مؤسسه محقق شود.
گزارش روزنامه آرمان،3 شهریور 92
نگین باقری
تابستان سال 90، دو ماه گذشته از اجرای طرح تعطیلی پنجشنبههای مقاطع ابتدایی، احمدینژاد گفت: «این هم طرح بسیار خوبی است اما چرا فقط مقاطع ابتدایی؟ چرا راهنمایی و دبیرستان را در این روز تعطیل نمیکنید؟ به اعتقاد من میتوان این طرح را برای تمامی مقاطع به اجرا درآورد». او درباره طرحی حرف میزد که در مدت کوتاهی در فروردینماه همان سال از سوی وزارت آموزش و پرورش تصویب و در یک هفته بعد اجرا شد. نه پایلوت و نه آزمایش؛ هیچکدام پیش از اجرای این طرح به کار گرفته نشدند تا به جای آن همه دانشآموزان مقطع ابتدایی نتیجه آزمایش این طرح را پس بدهند. تصمیمی که مستقیما کودکان 7 تا 13 ساله را دربر میگیرد و مخالفت کارشناسان زیادی را به همراه داشته به نظر میرسد که حداقل دانشآموزان و برخی از خانوادهها را راضی نگه داشته است. چنانکه نتایج سایت خبرآنلاین درسوالی درباره موافقت یا عدم موافقت برای تداوم تعطیلی پنجشنبهها حاکی از این است که 4/64 درصد از رایدهندگان با ادامه آن موافقند. درحالی که یک ماه دیگر مدرسهها باز میشوند و یک میلیون و 300 هزار اول دبستانی اولین دوره تحصیلیشان را سپری میکنند، هنوز خبری مبنی بر تغییر این مصوبه بخشنامه نشده است.